Duurzaamheid
Wat willen wij bereiken?
Uitvoeren van het Energieakkoord Holland Rijnland 2017-2025
Wat gaan wij daarvoor doen?
D1 | We voeren het programma Energieakkoord Holland Rijnland uit samen met alle partnerpartijen. We volgen daarbij de indeling van dit Energieakkoord in vijf te onderscheiden uitvoeringslijnen:
We sluiten aan bij de uitvoeringsprogramma's die regionaal worden ontwikkeld en uitgevoerd. Uitwerking 2020 (e.v.): |
Duurzaamheidsmaatschappij Meermaker Teylingen versnelt duurzame ontwikkelingen
Wat gaan wij daarvoor doen?
D2 |
| |
Uitwerking 2020 (e.v.): De doelstelling blijkt niet haalbaar. Bij nader onderzoek bleek een flink deel van de beoogde daken (via luchtfoto) niet geschikt te zijn. Ook verwachten we een ingrijpende wijziging van de subsidieregels (SDE+) per 1 januari 2020. Hierdoor wordt het voor bedrijven financieel veel minder aantrekkelijk om zonnepanelen te plaatsen. De inzet blijft zoveel mogelijk zonnepanelen op bedrijfsdaken te realiseren. |
Duurzaamheidsmeter geeft inzicht in stand van zaken
Wat gaan wij daarvoor doen?
D3 | We voeren een duurzaamheidsmeter 2018-2022 in als basis voor uitvoeringsplannen. We willen daarmee de komende jaren doelgerichte en toetsbare plannen gaan maken, die we tot op wijkniveau kunnen uitvoeren en waarvan we ook op wijkniveau de resultaten kunnen zien. |
Energietransitie door het benutten van verschillende energiebronnen
Wat gaan wij daarvoor doen?
D4 | We gebruiken het Energieakkoord Holland Rijnland en de uitvoeringsorganisatie als platform om versnelling en opschaling van activiteiten te organiseren om alle mogelijke energiebronnen die beschikbaar zijn of komen in te zetten bij de realisatie van onze energietransitie. | |
D5 | We stellen inventarisaties en plannen op om de inzet van alle duurzame vormen van energie in gemeentelijk en regionaal verband integraal in te zetten. | |
D6 | We nemen deel aan het regionale programma Energieakkoord en meer specifiek het programma Duurzame mobiliteit. Dit leidt op korte termijn tot maatregelen op het gebied van laadpaalinfrastructuur en deelauto’s. Bij het realiseren van extra laadpunten om elektrisch rijden te stimuleren, sluiten we aan bij de activiteiten (bijvoorbeeld laadkaart) die momenteel door HR worden uitgewerkt. Verder kijken we naar de mogelijkheden om in een aantal gevallen laadpalen uit te voeren in combinatie met AED’s. | |
D7 | We werken een plan uit voor het zorgvuldig (maatschappelijk) inpassen van duurzame energiebronnen (zonneweides en windturbines) in de openbare ruimte. | |
D8 | Het aanbrengen van energieopwekkende voorzieningen bij monumenten moet mogelijk zijn met respect voor de monumentale status. We zullen bestaande beleidsregels tegen het licht houden en bezien of daarin onnodige belemmeringen zijn. In voorkomende gevallen beoordelen wij casuïstiek de situatie als daar aanleiding voor is. | |
D9 | Bij het verstrekken van duurzaamheidsleningen en het benutten van landelijk beschikbare financieringsstromen zetten we in op benutting door diverse doelgroepen. |
De gemeentelijke organisatie geeft het goede voorbeeld
Wat gaan wij daarvoor doen?
D10 | We voeren de klimaatstresstest uit en nemen maatregelen daar waar de test onvoldoende scoort. | |
D11 | We onderzoeken alternatieve duurzame maatregelen voor de opvang/ afvoer van regenwater en passen deze toe waar mogelijk. Het nieuwe handboek Inrichting openbare ruimte wordt hierbij de leidraad. Dit betekent dat in het handboek duurzame oplossingen worden voorgeschreven, zowel wat betreft gebruik van materiaal (waterdoorlatend) als de inrichting (via verharding naar open water). Doel van de inrichting is ook om het beheer te verduurzamen. | |
D12 | We ontwikkelen meerjarenplannen om ons eigen vastgoed energieneutraal en gasloos te maken en sluiten daarbij aan bij het huidige planmatige onderhoud, zoals opgenomen in het Meerjarig Onderhoudsprogramma (MOP). | |
D13 | We verduurzamen het gemeentelijk wagenpark. | |
D14 | We gaan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en stellen daarvoor een MVI-coördinator aan. | |
D17 | Ter uitvoering van de op 4 juli 2019 aangenomen motie wordt een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor introductie van een “CO2-prestatieladder” |
Van afval naar grondstof
Wat gaan wij daarvoor doen?
D15 | Op basis van participatief afvalbeleid richten we de manier van afvalinzameling in om te komen tot minimaal 75% afvalscheiding in 2020 en maximaal 100 kilo restafval per inwoner per jaar. | |
D16 | We voeren educatieprojecten en voorlichtingscampagnes uit op het gebied van afvalscheiding aan de bron, (zwerf)afval en hondenpoep. |
Samenwerkingspartners
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
Holland Rijnland | Meermaker Teylingen |