Financieel meerjarenperspectief tot aan de begroting 2020
De begrotingscyclus is gestart met het meerjarenperspectief dat opgenomen is in de Kadernota 2020-2023, die in juni door de gemeenteraad van Teylingen is vastgesteld. Daarna is de meicirculaire 2019 door het college uitgebracht. Op basis van de vastgestelde Kadernota en de meicirculaire is de meerjarenbegroting 2020-2023 geactualiseerd. Dit leverde een begroting met een negatief saldo op. Vervolgens zijn om de in- en uitgaven niet alleen in 2020 maar ook de jaren daarna in balans te krijgen, keuzes gemaakt. Zo is de begroting 2020-2023 stap voor stap tot stand gekomen.
In deze paragraaf wordt nader ingegaan op de stappen die zijn gezet vanaf de kadernota tot aan de actualisatie van de meerjarenbegroting voor het dekkingsplan.
In de paragraaf 1.4. wordt het dekkingsplan nader toegelicht.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Stap 1: Saldo meerjarenbegroting bij kadernota 2020 | -143 | -344 | -1.124 | -931 |
Algemene uitkering Meicirculaire | -834 | -829 | -1.490 | -1.482 |
Stap 2: Saldo meerjarenbegroting na meicirculaire | -977 | -1.173 | -2.614 | -2.413 |
Actualisatie meerjarenbegroting na kadernota | -27 | 320 | 354 | 565 |
Nieuwe voorstellen: | ||||
Kosten omgevingswet | -150 | |||
Budget voor 75 jaar bevrijding 4-5 mei | -25 | |||
Coördinator BRO (BasisRegistratie Ondergrond) | -45 | -45 | -45 | -45 |
Stap 3: Saldo meerjarenbegroting na actualisatie en nieuwe voorstellen | -1.224 | -898 | -2.305 | -1.892 |
4. Dekkingsplan: | ||||
1. Verwerven van extra inkomsten | 120 | 210 | 410 | 410 |
2. Inruilen oud voor nieuw | 53 | 100 | 200 | 385 |
3. Verminderen van kosten | 956 | 889 | 786 | 741 |
4. Bij uitzondering inzetten van algemene reserve | 100 | 100 | 264 | 264 |
Stap 4: Dekkingsplan | 1.229 | 1.300 | 1.661 | 1.801 |
Stap 5: Saldo meerjarenbegroting na dekkingsplan | 5 | 401 | -645 | -92 |
Meerjarenperspectief kadernota 2020-2023
Het meerjarenperspectief in de kadernota is het vertrekpunt voor de begroting 2020-2023. In dit meerjarenperspectief waren de raadsbesluiten tot en met april 2019 verwerkt, de uitgangspunten van de meerjarenbegroting 2020-2023, autonome ontwikkelingen en de structurele doorwerking van de activiteiten uit het collegeprogramma Vitaal Teylingen verwerkt.
Meicirculaire
Begin juni 2019 is de Kadernota vastgesteld. Daarop volgend is de meicirculaire 2019 verschenen. De meicirculaire informeert over:
- omvang en verdeling van de algemene uitkering;
- integratie-uitkeringen - inclusief die voor het sociaal domein;
- decentralisatie-uitkeringen uit het gemeentefonds voor de jaren 2019 en verder.
Deze gegevens hebben geleid tot een negatieve bijstelling van het meerjarenperspectief 2020-2023.
De negatieve bijstelling wordt met name veroorzaakt door de verlaging van het landelijke BCF-plafond (BTW compensatiefonds).
Het tekort van het saldo van de meerjarenbegroting loopt op naar € 2,4 miljoen in 2023.
Meerjarenbegroting na actualisatie en nieuwe voorstellen
Na de Kadernota 2020 en de Meicirculaire 2019 hebben we de meerjarenbegroting 20020-2023 geactualiseerd. Het slechte financiële perspectief was daarbij aanleiding nog preciezer te begroten.
Tabel 2: Overzicht van de budgettaire bijstellingen als gevolg van de actualisatie (x €1.000)
Actualisatie meerjarenbegroting na kadernota | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Investeringsplan (IP) | ||||
Doorrekenen van het investeringsplan | 161 | 339 | 77 | 146 |
Actualisatie investeringsplan op basis van realistisch ramen | 271 | 293 | 190 | 131 |
Subtotaal | 432 | 631 | 267 | 276 |
Algemene uitkering meicirculaire | ||||
Uitgaven bij taakmutatie algemene uitkering meicirculaire | -334 | -236 | -181 | -87 |
Stelpost extra middelen jeugdzorg 2022 en 2023 | - | - | 450 | 450 |
Subtotaal | -334 | -236 | 269 | 363 |
Nieuwe voorstellen | ||||
Kosten omgevingswet | -150 | |||
Budget voor 75 jaar bevrijding 4-5 mei | -25 | |||
Coördinator BRO (BasisRegistratie Ondergrond) | -45 | -45 | -45 | -45 |
Subtotaal | -220 | -45 | -45 | -45 |
Gemeenschappelijke regelingen | ||||
Extra taken gemeenschappelijke regelingen | -132 | -132 | -132 | -132 |
Aanpassing in begroting Holland Rijnland | -106 | -122 | -122 | -122 |
Subtotaal | -238 | -254 | -254 | -254 |
Overige | ||||
Indexatie welzijnsubsides 2019 | -78 | -78 | -78 | -78 |
Extra taak handhaving buitengebied t/m 2022 | 92 | |||
Realistisch ramen diverse budgetten | 192 | 257 | 150 | 166 |
Subtotaal | 113 | 178 | 71 | 179 |
Saldo mutaties Actualisatie meerjarenbegroting na kadernota | -247 | 275 | 309 | 520 |
Resultaat van de actualisatie was een groter tekort in 2020 en een afname van de tekorten in de jaren daarna.
De bijstellingen zijn opgesplitst in 5 categorieën:
- Investeringsplan
- Algemene uitkering meicirculaire
- Nieuwe voorstellen
- Gemeenschappelijke regelingen
- Correcties
- Investeringsplan (IP)
Het investeringsplan is geactualiseerd op basis van de jaarrekening 2018 en de meerjarige doorrekeningen hiervan. Dit heeft geleid tot de bijstelling van de afschrijvingen.
Verder is het investeringsplan is grondig doorgenomen op basis van vier uitgangspunten:
- Individuele investeringen in de openbare ruimte moeten passen binnen de planning van de andere investeringen in het gebied/wijk;
- Jaarlijks terugkerende investeringskredieten vanuit voorgaande jaren komen te vervallen en worden niet meer meegenomen naar toekomstige jaren;
- Investeringen vervallen als al een investeringsbedrag op totaalniveau is meegenomen;
- Afstemming van investeringen op realistische planning en doorlooptijden.
Over de verschillende jaren is hierdoor een bezuiniging bereikt van € 250.000 - € 600.000.
- Algemene uitkering meicirculaire
In de meicirculaire 2019 van de algemene uitkering zijn verschillende veranderingen van taken benoemd. Deze nieuwe taken brengen extra kosten met zich mee.
Tabel 3: Extra kosten als gevolg van nieuwe taken (x €1.000)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Re-integratie | 107 | 46 | 56 | 70 |
Participatie | 152 | 157 | 92 | -16 |
Invoering Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg | 33 | 33 | 33 | 33 |
Verhoging taalniveau statushouders | 43 | - | - | - |
334 | 236 | 181 | 86 |
In de meicirculaire van de algemene uitkering is verder extra budget opgenomen voor de jeugdzorg in 2020 en 2021. Voor de jaren 2022 en 2023 vallen deze extra middelen weg. Onduidelijk is wat een nieuw kabinet vanaf 2022 gaat besluiten over dit budget. Het ministerie van Binnenlandse Zaken, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de provinciale toezichthouders hebben afgesproken dat als de gemeenten hiervoor een stelpost opvoeren, zij deze accepteren.
- Nieuwe voorstellen
Omgevingswet
De ontwikkelingen onder het programma Implementatie Omgevingswet dienen om aan de minimale wettelijke vereisten te kunnen voldoen die voortvloeien uit de Omgevingswet. De Omgevingswet heeft een integrale aanpak die alleen goed gerealiseerd kan worden met een bijgesteld dienstverleningsconcept, participatie en digitalisering. In 2020 is daarvoor geld beschikbaar in de begroting. In de loop van 2020 ontstaat meer zicht op de inhoud en benodigd budget en investeringen voor de Omgevingswet. In kadernota 2021 wordt dit uitgewerkt.
75 jaar bevrijding 4 en 5 mei
Komend jaar vieren wij op 4 en 5 mei 75 jaar bevrijding. Een budget van MINIMAAL € 25.000 is nodig om deze Bevrijdingsdag samen met de 4-5 comités vorm te geven.
Coördinator Basisregistratie Ondergronds (BRO)
In 2018 is de Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO) in werking getreden. Deze wet verplicht elke gemeente gegevens over de geologische en bodemkundige opbouw van hun ondergrond te registreren. Bestuursorganen (o.a. gemeenten) zijn daarbij verplicht een Coördinator BRO in te stellen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft hiervoor een functiebeschrijving met een inschatting van het aantal fte’s per bestuursorgaan opgesteld. Voor Hillegom, Lisse en Teylingen komt dit opgeteld neer tussen de 1,5 en 3 fte (bron: BZK). Doordat een aantal taken binnen HLTsamen efficiënter kunnen worden uitgevoerd, verwachten dat 1,0 fte voldoende is.
- Gemeenschappelijke regelingen
Tabel 4 geeft een overzicht van de extra kosten als gevolg van taken en wijzigingen die zijn aangebracht in gemeenschappelijke regelingen Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden en Veiligheidsregio Hollands Midden (vastgesteld 6 juni 2019, gemeenteraad Teylingen.
Tabel 4: Bijstellingen gemeenschappelijke regelingen (x €1.000)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Re-integratie | 107 | 46 | 56 | 70 |
Participatie | 152 | 157 | 92 | -16 |
Invoering Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg | 33 | 33 | 33 | 33 |
Verhoging taalniveau statushouders | 43 | - | - | - |
334 | 236 | 181 | 86 |
Daarnaast is geconstateerd dat de bijdrage van Holland Rijnland in de afgelopen jaren niet juist is verwerkt in de Teylingse begroting. Dit wordt met deze mutatie hersteld en alsnog meegenomen.
- Correcties
De indexatie van de welzijnssubsidies zijn bij het opstellen van de begroting 2019 per ongeluk niet meegenomen. Dit wordt met deze mutatie hersteld en alsnog meegenomen.
In de begroting van 2019 zijn extra middelen ingezet voor handhaving van het buitengebied. Deze extra middelen zijn beschikbaar gesteld tot en met 2022.
Deze uitgaven stonden ook opgenomen in de begroting 2023. Dit is gecorrigeerd.
Het college heeft de organisatie de opdracht gegeven om de beschikbare budgetten binnen Teylingen door te nemen en realistisch in te zetten. Dit heeft geleid tot positieve, maar ook negatieve bijstellingen van budgetten. Tabel 5 geeft hiervan een overzicht.
Tabel 5: Financiële consequenties van hertoetsing van geraamde budgetten (x €1.000)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Budget voor Wettelijke taak monitor energiebeheer | -20 | -20 | -20 | -20 |
Correctie op inkomsten zonneweiden | 4 | 88 | -25 | 0 |
Doordecentralisatie Rijnlands KTS | -108 | -108 | -108 | -108 |
Doordecentralisatie vergoedingen Vaart college | 123 | 123 | 123 | 123 |
Jaarlijkse onderhoudskosten | 67 | 67 | 67 | 67 |
Jaarlijkse storting reserve kunst | -30 | -30 | -30 | -30 |
Kosten energieverbruik | -83 | -82 | -82 | -82 |
Kostenneutraal riolering opnemen | - | - | 12 | 46 |
Structureel ramen degeneratie inkomsten | 65 | 65 | 65 | 65 |
Te hoge uitgaven verkiezingen opgenomen | 90 | 45 | 45 | |
Te lage raming vergoedingen raadsleden | -34 | -34 | -34 | -34 |
Vervallen stelpost indexatie prijsstijgingen kadernota 2020 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Actualisatie huuropbrengsten | 29 | 29 | 29 | 29 |
Overige | 39 | 64 | 58 | 58 |
192 | 257 | 150 | 164 |